Jaskinia w Tatrach odsłoniła nieznane wcześniej znalezisko! Polacy odkryli, kto tutaj żył 12 tys. lat temu

Polscy i słowaccy archeolodzy dokonali przełomowego odkrycia w Tatrach. Okazało się, że jaskinia Hučivá diera po słowackiej stronie Tatr skrywała ślady bytności człowieka 12 tys. lat temu. Jest to jak dotąd jedyny dowód na obecność myśliwych z paleolitu na tym obszarze.

W czasopiśmie naukowym Antiquity pojawiły się wstępne wyniki badań z jaskini Hučivá diera, na terenie której znaleziono wiele artefaktów poświadczających, że 12 tys. lat temu żyli w tym miejscu ludzie.

Czytaj też: Ludzkość odwiedzała to miejsce przez 50 tys. lat! Odkrycia z jaskini ujawniły, co tam się działo

W badaniach brali udział naukowcy z Instytutu Archeologii UJ i Instytutu Archeologii Słowackiej Akademii Nauk. Znaleźli oni w jaskini kilkaset ostrzy broni miotanej, kościane igły i wiele kości upolowanych zwierząt. Wszystkie znaleziska zalegały w resztkach sporego ogniska.

Lokalizacja jaskini / źródło: Valde-Nowak P. et al., 2022, Antiquity, dostęp otwarty na licencji CCA-BY-3.0

Jak stwierdzono, przebywali tutaj myśliwi będący przedstawicielami kultury magdaleńskiej, która jednak jest dużo bardziej znana na terenie dzisiejszej Francji i Hiszpanii. Przypuszcza się, że tatrzańscy myśliwi sprzed tysięcy lat polowali na koziorożce alpejskie, które dzisiaj w Tatrach już nie występują.

Czytaj też: Co za sztuka! Archeolodzy znaleźli w jaskini rysunki sprzed tysiąca lat

Jaskinia w Tatrach zawierała ślady bytności myśliwych sprzed 12 tys. lat

Od dawna naukowcy próbowali znaleźć dowód na obecność człowieka paleolitycznego w Tatrach. Dopiero odkrycie ze słowackiej jaskini przełamało złą passę.

Wnętrze jaskini / źródło: Valde-Nowak P. et al., 2022, Antiquity, dostęp otwarty na licencji CCA-BY-3.0

Warto dodać, że stanowisko z jaskini Hučivá diera nie jest jedynym, gdzie znaleziono ślady kultury magdaleńskiej. Również w górnym biegu rzeki Poprad (po słowackiej stronie), w Sromowcach Wyżnych w Pieninach czy w Starej Lubowli badacze odnajdowali artefakty świadczący o obecności ludzi z tej kultury.

Czytaj też: W jaskini na Gibraltarze odkryto „sekretną komnatę”. Mogła być ostatnią kryjówką neandertalczyków

Do kultury magdaleńskiej należą również słynne malowidła naskalne, jak te z jaskini Altamira w Hiszpanii czy Lascaux we Francji. Uważa się, że stanowiska z północnej Słowacji są południową granicą występowania śladów tej kultury.