Na Rosję spadł wtedy gigantyczny meteoryt! Badacze odkryli, że nie był on tym, czego się spodziewano

Bardzo rzadko można oglądać tak spektakularne upadki meteorytu, jak tego, który spadł na rosyjski Czelabińsk 15 lutego 2013 roku. Badacze zebrali pył meteorytowy i zbadali jego skład. Okazało się, że obiekt zawierał znaczną zawartość zupełnie egzotycznych minerałów, których nikt by się nie spodziewał. Co właściwie znaleźli naukowcy?
meteoryt czelabiński

fot. Alex Alishevskikh / CCA-SA-2.0 Wikimedia Commons

Badaniem meteorytów zajmuje się wiele zespołów naukowców z całego świata, ale niewielu udaje się pobrać „świeży materiał” z terenu. Powiodło się to badaczem z Państwowego Uniwersytetu w Czelabińsku, w Rosji, którzy zebrali próbki pyłu meteorytowego po jego upadku zimą 2013 roku. Pobór był o tyle łatwiejszy, ale meteoryt uderzył w teren zaśnieżony, zatem pył nie zdołał wzbić się w powietrze i rozproszyć.

Czytaj też: Ponad 200 lat temu w Ziemię uderzył meteoryt. Zawiera informacje na temat Marsa

Wyniki badań Sergieja Taskajewa i Władimira Kowajło opublikowano na łamach European Physical Journal Plus. Przyjrzeli się oni w obrazie mikroskopowym minerałom występującym w pyle.

Meteoryt zbadany wszystkimi metodami petrograficznymi! Okazał się czymś zupełnie innym

Najpierw przeprowadzono analizę pod mikroskopem optycznym, gdzie stwierdzono obecność mikrokryształów węgla. Dalsze badania za pomocą mikroskopu skaningowego przyniosły interesujące rezultaty – kryształy węgla przybierają nietypowe formy zamkniętych, częściowo sferycznych powłok lub sześciokątnych słupków.

Czytaj też: Od czego zależy, czy uderzenie meteorytu doprowadzi do kataklizmu? Wcale nie od jego wielkości – dowodzą naukowcy

Spektroskopia ramanowska i krystalografia rentgenowska wykazały wreszcie, że węgiel w pyle meteorytowym jest tak naprawdę egzotyczną formą grafitu! Powstał on najpewniej poprzez dodawanie kolejnych warstw do jąder wzrostu z węgla.

Czytaj też: Meteoryt przebił dach i wylądował w łóżku śpiącej kobiety

Zdaniem badaczy, klasyfikacja i opis minerałów pomoże w identyfikacji wielu innych dawnych meteorytów, których dotychczas trudno było zakwalifikować do konkretnej grupy.

Więcej:meteoryty